Kenapa Selalunya Baju Nikah Berwarna Putih

Hye Ladies !  Apakah warna baju akad nikah Anda? Adakah putih? Pernahkah Anda tertanya-tanya kenapa selalunya mempelai akan memilih warna putih? Berikut kita akan membahas beberapa fakta mengenai baju akad nikah putih. Apa saja faktanya, jom kita lihat apa faktanya !

Pertama sekali  meskipun di seluruh dunia banyak designer  yang mencuba untuk merancang baju pengantin dengan warna lain seperti merah, merah jambu , ungu, atau warna lainnya, namun gaun pengantin berwarna putih tetap menjadi pilihan tertinggi. Hal ini terjadi kerana banyak orang di dunia percaya bahawa baju pengantin haruslah berwarna putih.

Pada kenyataan orang dulu – dulu , gaun berwarna putih sudah ketinggalan zaman dan tidak ada seharusnya  untuk menggunakan gaun pengantin berwarna putih. Hal ini kerana , baju pengantin berwarna putih sudah tidak menjadi trend sejak pernikahan Ratu Victoria pada tahun 1840.

Banyak orang beranggapan bahawa warna putih adalah lambang keperawanan, kepolosan dan kemurnian. Namun ternyata hal ini juga belum tentu benar kerana sebenarnya ramai yang beranggapan bahawa warna biru juga menandakan kemurnian. Gaun putih pada asalnya belum menjadi simbol kemurnian sehingga terdapat pelbagai majlis pernikahan yang menggunakan gaun  berwarna putih.

Kesimpulannya, baju pernikahan hanyalah selembar pakaian yang kita gunakan sepanjang hari pernikahan. Yang paling utama adalah menjaga kebahagiaan daripada pernikahan tersebut, bukan warna gaunnya. Setuju?

Leave comment

Your email address will not be published. Required fields are marked with *.