Teknik Ambik Gambar Secara Outdoor

Kemampuan fotografi secara outdoor adalah sangat penting kerana ia akan menghasilkan impak gambar yang sangat menarik berbanding indoor lebih – lebih lagi kepada yang kaki ‘travel’.

So, harini admin nak share dengan korang tips fotografi secara outdoor :

 

1. Lokasi

Lokasi foto akan memberikan efek penting dalam sesebuah foto. Apatah lagi tempat-tempat menarik  yang akan memberikan kesan-kesan tertentu dalam foto. Jika Anda sudah menentukan lokasi foto, so kena get ready dengan pengcahayaan

2. Pencahayaan

Selain lokasi, pencahayaan perlu diperhatikan agar foto yang dihasilkan memuaskan. Ada dua pilihan pencahayaan yang boleeh Anda gunakan. Pencahayaan adalah berupa sinar matahari atau flash kamera. Kedua pencahayaan tersebut memiliki keunggulan masing-masing. Jika menggunakan flash kulit model dalam foto akan tampak lebih cerah, mulus dan rata. Meenggunakan pencahayaan cahaya matahari  juga menarik, foto yang dihasilkan terlihat lebih natural, menyatu dengan alam. Tapi ada yang perlu Anda perhatikan saat menggunakan pencahayaan natural yaitu arah datangnya sinar matahari agar model foto tidak terlalu gelap anda juga boleh menggunakan pencahayaan matahari untuk mengambil foto . Untuk mendapatkan foto yang bagus saat menggunakan pencahayaan , dapat dilakukan saat pagi dan petang hari ketika matahari belum terlalu tinggi berada di atas kepala.

3. Jarak antara model dan background

Melakukan pemotretan di outdoor memberikan peluang kepada Anda untuk mengeksplorasi background. Apatahlagi background tersebut boleh secara langsung digunakan  . Anda hanya perlu mengatur sudut pandang dan model beraksi di depan kamera. Salah satunya adalah jarak antara objek foto. Hindari jarak antaar objek yang terlalu rapat atau terlalu renggang. Meski ingin menampilkan background alam yang indah dan menakjubkan tapi fokus kamera tetap berada pada objek foto berupa model. Kerana  lokasi yang anda jadikan background hanyalah pelengkap untuk foto Anda.

4. RisikoBerbeza dengan pemotretan indoor yang tak perlu risau jika cuaca berubah. Pemotretan masih boleh berjalan meskipun hujan disertai petir, angin kencang atau sinar mentari yang menyengat tak perlu diperhitungkan. Tapi jika Anda melakukan pemotretan outdoor, risiko-risiko tersebut akan anda temui. Apatahlagi saat ini tak ada yang boleh mengetahui bagaimana keadaan cuaca . Untuk itu Anda perlu membawa persiapan berupa plastik atau benda anti air lainnya untuk melindungi kamera Anda. Pemotretan saat hujan turun juga bagus. Yang terpenting berhati-hati.

Mempersiapkan bateri dan memori lebih juga diperlukan.Itu adalah beberapa teknik fotografi yang boleh  Anda terapkan pada pemotretan outdoor. Semoga hasilnya mantap dan menarik ! Sekian terima kasih 🙂

Leave comment

Your email address will not be published. Required fields are marked with *.